5 tips för bättre email marknadsföring

 

Email marknadsföring håller på att förändras.

 

Ska du arbeta med email marknadsföring framöver så behöver du betrakta det som helt och hållet förtjänad kanal och inte ta genvägar med köpta listor och generiska budskap. Jag ska förklara varför.

 

Jag får ofta förfrågningar om att hjälpa till att nå ut till nya kontakter genom email. Motfrågan blir alltid vilken lista det är vi ska använda, för visst finns det en varm lista med opt-in? Förvånansvärt ofta finns det fortfarande en förväntan om att det ska gå att skicka mail till kalla kontakter genom en köpt lista. Min bedömning är att detta nu förändras. Inte minst håller möjligheterna till att skicka ut denna typ av spam på att försvinna allt mer.

Utan att bli teknisk så går det idag att skicka ett mail med fejkad avsändare. Detta används i mängder av email marketing system. Det gör livet smidigt för den som vill kunna skicka ut automatiserade eller schemalagda email från andra plattformar än Outlook. Här sker det nu en förändring där leverantörer dels börjar kräva autentiserade adresser (domänen där du skickar mailet ifrån behöver ha så kallade SPF och Dkim registreringar).

Men framförallt har dessa leverantörer, på grund av förbättrade spamfilter, också tvingats att ha mycket bättre koll på mailen som går ut från deras servrar. Det går väldigt snabbt att blir svartlistad idag vilket påverkar alla deras email. Det innebär att om du skickar spam från ditt konto, så slutar andras kunder mail också att fungera. Därför finns det snart inga seriösa leverantörer kvar där det går att skicka ut spam.

 

5 tips för bättre email marknadsföring

  • Var personlig, både i texten och som avsändare. Håll det kort och bjud på er kunskap. Använd humor men visa respekt för mottagarens tid och intresse genom att hålla det kort och tydligt.
  • Fokusera mindre på design och mer på budskap. Det kommer fortfarande många email som bara visas som ett stort kryss i inkorgen. Andra mail ser helt knasiga ut eftersom utskicken ser olika ut på varje epostklient. Budskapet är det viktigaste, så fokusera på att det är relevant, intressant och värdefullt!
  • Testa olika ämnesrader, mailtyper och innehåll. De flesta systemen erbjuder idag ett enkelt sätt att A/B-testa email. Att lyckas med email handlar om att lära sig att förstå vad som fungerar och inte, så se till att lära dig av era misstag.
  • Tänk på vad du vill få ut av mailet. Utan en tydlig Call To Action (CTA) så blir det förvirrande för mottagaren. Vi rekommenderar att bara ha en CTA i ditt email, och göra det glasklart vad det är du vill få ut av mailet. Vill du boka ett möte? Vill du bjuda på innehåll? Vill du boka in till ett event? Gör det tydligt.
  • Segmentera din lista och skicka hellre flera mail till mindre målgrupper. Att vara relevant och intressant lyckas du bara med om du anpassar budskapet till din målgrupp.

 

Email marknadsföring guide

 

 

 

 

 

 

 

Lycka till!

Tillbaka till mediabiblioteket