Email marknadsföring – vilka verktyg och system är bra?

 

 

Letar du efter rätt verktyg för email marknadsföring?

Det finns en stor mängd olika system i varierande komplexitet och prisklass.
Vilket som är rätt för dig beror på era behov. Ibland kan det finnas anledning att använda fler än ett verktyg.

 

Att använda en vanlig e-postklient

Många använder fortfarande Outlook, Gmail och liknande verktyg för att skicka ut enklare kampanjer. Ofta genom att lägga in listan med e-postadresser i fältet ”hemlig kopia”. Arbetar ni på detta vis är det ett tecken på att ni behöver ett mer användarvänligt eller bättre konfigurerat system för email marknadsföring.

 

En liten varning kring mindre system

Akta dig för mindre leverantörer som inte har seriösa spärrar kring köpta listor och domänhantering, vad som annars kommer att hända är att dina mail inte kommer att komma fram till mottagaren. De flesta större systemen klarar av de flesta grundläggande behoven på ett bra sätt idag.

 

 

Några verktyg att titta närmare på:

Ert nuvarande CRM, sannolikt kan ert nuvarande CRM hantera utskick och vissa emailkampanjer. Utmaningen brukar vara att de inte är konstruerade att göra det. Systemet är byggt för att vara en stor databas för kunddata och uppföljning av leads och offerter. Det är anledningen till att ganska få klarar sig med enbart sitt CRM för sin email marknadsföring.

 

Hubspot, styrkan i Hubspot är att du snabbt kommer igång med avancerad funktionalitet utan att behöva vara en väldigt erfaren och teknisk användare.

Att email marknadsföring är en central del i Hubspot märks. Det innebär att du sparar massa tid med smarta listor och när du ska skapa nya email. Du arbetar i ett väldigt bra och genomarbetat gränssnitt vilket underlättar en hel del. Det som gör Hubspot extra intressant är att det även finns en hel del annan funktionalitet för exempelvis landningssidor, SEO, sociala medier.

 

Activecampaign, en uppstickare med ett snabbt utvecklingstempo och tillväxt. Activecampaign är ett väldigt prisvärt alternativ, kvaliteten och funktionaliteten speglar system som brukar kosta mer pengar. Supporten i livechatten är snabb och användargränssnittet är riktigt bra. Om du är ute efter mer avancerad funktionalitet och beredd att lägga lite tid på smarta integrationer och rapportering så kommer du att kunna komma långt till en låg kostnad med Activecampaign.

 

PersistIQ, Replyapp, Outreach, en ny intressant kategori av verktyg som erbjuder funktionalitet som man kanske egentligen hade förväntat sig att sin vanliga e-postklient – Möjligheten att skicka automatiska påminnelser och schemalagda email fram tills mottagaren svarar.

Genom att djupt integrera med din egen inkorg kan dessa verktyg se ifall någon har svarat på ditt mail (i vanliga fall mäts enbart klick och öppnade mail). Det är grundläggande eftersom det triggar en stoppsignal till kampanjen så att påminnelsemailen upphör.

Exempel på användningsområden är återaktivering av gamla kunder, mötesförfrågningar, offertuppföljning eller andra tillfällen när du skickar till en liten begränsad målgrupp och förväntar dig ett svar. Mailen är korta och väldigt personliga och ser ut som att du själv skickat dom från Outlook eller Gmail.

 

Marketo & Eloqua, Marketo och Eloqua är Marketing Automation system. Behöver du det bästa och mest avancerade så är det dessa system du ska titta på. Det kommer dock med en prislapp och för de flesta svenska företagen så är det svårt att hitta en licensmodell som passar behovet.

Ska du dra nytta av den stora investeringen i dessa system så bör du ha kommit långt i dina sälj- och marknadsprocesser. Många företag beskriver att de inte har lyckats få hävstången de hade hoppats på eftersom de underskattat tiden för integrationer, konfigurering och anpassning. Har du inte ett väldigt avancerat behov och en stor budget så riskerar dessa system att bli dyra och grovt underutnyttjade.

Med det sagt är det utan tvekan system som dessa som kommer att kunna ta ett stort företag till nästa nivå vad gäller marknadsföring och försäljning.

 

 

Avslutande tips – den viktigaste pusselbiten

Oavsett vilket system du väljer så behöver processer och integrationer vara på plats om du vill åtnjuta minskad administration och smartare marknadsföring.

Detta underskattas gång på gång men är sannolikt den enskilt viktigaste pusselbiten.

 

 

cta-email-marknadsforing

 

 

 

 

 

 

email marknadsföring verktyg system

 

Tillbaka till mediabiblioteket