Inbound eller Outbound? Sluta välja

Nå, ska du lägga pengarna på outbound eller inbound?

Målet oavsett strategi är att skapa leads, möten, kunder och i slutändan högre omsättning och vinst, så här kommer insikten – sluta att välja. Varken inbound eller outbound är något som på ett enkelt sätt löser dina problem utan båda har sina för och nackdelar. En sak är dock glasklar, de funkar bäst tillsammans! Alltså, Lead Generation innefattar både inbound och outbound.

Låt oss också döda en myt. Framförallt outbound har fått sin släng av sleven i kritik för att vara gammalt, interuptivt och ineffektivt. Detta är helt korrekt vad gäller många dåligt utförda outboundkampanjer. MEN – jag lovar att en bra utförd kampanj med relevant budskap, genomtänkt målgrupp i allra högsta grad både är effektiv och funkar.

 

Outbound

Vi brukar säga att om du vet vem du vill nå, vad du vill och att ni högst sannolikt är en bra match – varför ska du då vänta på att detta prospekt ska hitta dig? Ring istället och berätta att ni verkar vara en bra match och förklara din idé om hur ni skulle kunna arbeta tillsammans och vad värdet för prospektet skulle vara.

Exempel på aktiviteter där du bör ha en Outbound-first-strategi

  1. En träff innebär en stor affär och värde för ert bolag
  2. Målgruppen är liten och du vet vilka det är som behöver kontaktas
  3. Du vill lära dig mer om din målgrupp, deras invändningar och deras situation
  4. Du vill ha snabba resultat

 

Inbound

Det finns så mycket inom Inbound som är viktigt för allt ni gör på marknad och sälj. Ni tvingas att skapa bra content, fundera över vilka utmaningar och frågor era kunder har, samt förbättra er synlighet på webben. Det ska sägas att mycket av detta ska göras i Outbound också men där slarvas det mycket. Idéen med Inbound är förförisk – att skapa en leadsmaskin där kunderna hittar er låter ju inte fel? Med en del erfarenhet i ryggen är den vanligaste insikten att flödet av inkommande kvalificerade leads ofta överskattas, och arbetet som krävs underskattas.

Exempel på varför du bör ha en Inbound-strategi

  1. Köpare är aktivare idag och du behöver positionera ert bolag i fler kanaler och tidigare i köpcykeln
  2. Social media kommer att fortsätta växa, det finns redan företag som lever enbart i sociala nätverk och utan egen hemsida. Här finns dina kunder och det behöver du också göra.
  3. Skalfördelar. Det du investerar i inbound finns kvar även när kampanjen är slut. Lyckas du ratta in rätt budskap, kanaler och konverteringsflöden så får du stor hävstång på din tid.

 

Hur inbound och outbound hänger ihop

  • Inbound tar tid, outbound ger resultat direkt så utgår vi från att du behöver leads både idag och i framtiden så ska du självklart lägga resurser på bägge.
  • Kampanjidéer och planering tar tid, bredda och förläng kampanjer genom att köra både Inbound och Outbound.
  • Resultatet från inbound är ofta okvalificerat och har längre säljcykler. Genom att kombinera med outbound och ringa på leads som kommer in så kan du öka konverteringen och korta era säljcykler.
  • När du kör telemarketing så skapar du varma kontakter och opt-in, detta är ett bra underlag till din inboundmaskin.
  • Fler toucher i fler kanaler ger ett bättre resultat och ska du finnas i relevanta kanaler så behöver du använda både inbound och outbound.
  • Du kommer att få fler insikter genom att köra bägge strategier. Invändningar och målgruppsinformation från telefonsamtalen, samt viktig kunskap om nisch, keywords, budskap osv från inboundplaneringen.

Lycka till!

 

Inbound eller outbound

Tillbaka till mediabiblioteket