Outbound, skapa förutsägbara resultat

Snubblade över Aaron Ross via hans bok ”Predictable Revenue” som har blivit en säljbibel för techbolag i Silicon Valley.

Aaron kommer från Salesforce där han var försäljningschef och drev en otroligt framgångsrik försäljningsavdelning som tidigt blev ett av de första casen på hur ett stort bolag växte med innesälj och outbound som primär strategi.

I webinaret får du reda på hans bästa tips kring Lead Generation och hur du bygger upp en process som ger dig förutsägbara resultat genom att använda telemarketing och email. Vi har själva lärt oss mycket av Aaron, han är väldigt fokuserad på att ge dig de bästa tipsen som verkligen ger skillnad.

 

5 fatala misstag inom Lead Generation, Outbound såväl som Inbound

1. Att inte välja en nisch Av flera anledningar har företag svårt att välja en smal nisch när de genomför kampanjer för mötesbokning och inbound. Vi kan efter många års erfarenhet skriva under på detta. Det är helt enkelt superviktigt att välja en smal målgrupp för att du ska lyckas vara relevant. Att formulera ett budskap för en specifik bransch, storlek och titel ger dig resultat som du helt enkelt inte kommer kunna få om du pratar med för bred målgrupp.

2. Att behandla alla leads på samma sätt Det finns tre typer av leads vilka alla kräver olika kunskaper och processer för att lyckas med. Word of mouth vilket innebär leads du får genom glada kunder och ditt nätverk. Bra leads men inte speciellt skalbart. Inbound eller ”marknadsleads” som hittar dig genom google, annonser, content med mera. Dessa är generellt tidigare i sin köpcykel och kanalen i sig har en stor potential men svår att påverka på kort sikt. Outbound vilket innebär telemarketing och emailkampanjer. Ett bra komplement till inbound men framförallt också för att prickskjuta på bolag och kontakter som du redan vet är en bra match och har en hög potential.

3. Att överkomplicera ditt budskap Många bolag pratar med prospekts på ett sätt som bolagen själva vill, men inte på sättet som prospektet vill höra. De bryr sig inte om vad du gör, utan de bryr sig om vad du kan göra för dom! Ett bra tips för att förbättra ditt budskap är att fokusera på vad du hjälper dina kunder med, tillsammans med en följdfråga ”so what?” för att bli konkretare med vad själva värdet är.

4. Att inte specialisera säljroller Säljare ska inte prospektera! De gillar det inte och de är inte bra på det. Mötesbokning är en helt annan grej och kräver en person som kan bli bra på just det och vara effektiv. Sitter du på ett större företag så rekommenderas även att bearbeta Inboundleads med en specifik roll.

5.  Att anställa fel säljare

 

Kan varmt rekommendera detta webinar, hoppas du får många bra insikter.

 

Outbound lead generation telemarketing

Tillbaka till mediabiblioteket