Telemarketing i marknadsmixen 2017

Telemarketing i marknadsmixen 2017

Senhöst betyder strategisk planering, årsplan och budgetarbete för många av våra kunder, som i de flesta fall är marknadschefer för ett B2B företag. De kommer att analysera och försöka fundera på hur de skall få mest ut av sin marknadsbudget, och vilka hästar de skall satsa på i år, för att nå de mål de mäts och utvärderas på. Då är det dags för att analysera och se vad som gett dig bäst avkastning under föregående period.

Varför?

För att det funkar och är det mest effektiva sättet att konvertera beslutsfattare och seniora personer i dina prioriterade målgruppsföretag till leads och bokade säljmöten.

Vi älskar digitala lead generation kampanjer, och producerar många framgångsrika sådana kampanjer idag, MEN, de lyckas inte alltid att nå de personer som vi allra helst skulle vilja komma i dialog med, våra ”target accounts”. Vår enkla slutsats är att i de flesta fall behöver du komplettera dina digitala kampanjer med uppsökande kampanjer, att vi aktivt kontaktar personer som vi tror kan vara intresserade av vårt erbjudande, och som vi vill inleda en dialog med.

Därför rekommenderar vi idag allt som oftast till våra kunder att jobba med integrerade kampanjer, som innehåller både digitala inbound delar parallellt med outbound initiativ, som telemarketing. Då får man en marknadsmix som både bygger långsiktigt resultat genom att vi bygger organisk trafik till effektiva landningssidor, samtidigt som vi kan nå kortsiktigt resultat med telemarketing. Som marknadschef kan du då både klara kvartalets mål samtidigt som du bygger en långsiktig kampanj, med landningssidor och content.

 

Ett par tips dock när du lägger med telemarketing i marknadsmixen

  1. Använd modern och kompetensbaserad telemarketing. Men inte det gamla telemarketingsamtalet, där den som ringde inte visste vem som svarade, inte visste vilket roll de hade och bara ”spammade” ut ett standardbudskap som de läste upp innantill. Den typen av telemarketing är helt död idag, tack och lov. Det jag menar är modern telemarketing 2.0 som bygger på att vi har gjort vår hemläxa om den vi ringer, innan vi ringer upp personen.
  2. Effektivt målgruppsunderlag. Idag när vi på Brightvision genomför telemarketingkampanjer, ringer vi bara de personer som vi verkligen tror eller vet att vi har ett väldigt relevant och förhoppningsvis intressant budskap för. Relevans för målgruppen är a och o idag. Om vi inte är relevanta, så ödslar vi bara vår och prospektets tid. Och det har vi inte råd med idag!

 

Idag mäts allt fler marknadschefer på avslutad omsättning som man antingen har initierat själv eller påverkat med marknadsbearbetning under köparresan. Då är det viktigt att göra sin analys för att se, vilken målgrupp som uppvisar störst potential att konvertera till kunder, och initiera en dialog med alla de bolag och personer som vi tror utgör vårt primära målgrupp, att man viktar budgeten mot aktiviteter som verkligen fångar rätt segments intresse, och inte fyller sin leads-pipe med lågpotentiella affärsmöjligheter.

Och där, I händerna på en duktig och påläst innesäljare, är fortfarande telemarketing det mest effektiva marknadskanalen.

 

Lycka till med din strategiska marknadsplan och marknadsbudget för 2016!

/Jakob

 

Telemarketing brightvision jakob

Tillbaka till mediabiblioteket