Jakob Löwenbrand

CEO, Brightvision

Bor: Utby, Göteborg
Roll: VD

När Jakob gick ut från Handels 1999 hade han redan börjat frilansa åt olika start-ups inom IT och
teknik. Han hjälpte dem att ta fram marknadsstrategier.

– Runt 2001 kom det en lågkonjunktur mot IT branschen som gjorde att många riskkapitalfinansierade start-ups fick ont om pengar, vilket gjorde att mina uppdragsgivare hade svårt att behålla mig. Så jag frågade dem helt enkelt: Vad är det ni behöver? Jag fick samma svar av samtliga – ”Det vi behöver är betalande kunder. Kan du ge oss det kan vi fortsätta arbeta ihop”. 

Så istället för att fortsätta göra marknadsplaner så hyrde Jakob ut sig själv som säljare, innesäljare, utesäljare och säljchef på mindre bolag. Efter något år så insåg han att det som kunderna framförallt hade problem med var de tidiga faserna.

– Jag märkte att de var jätteduktiga när de var ute och träffade kunder. De hade ofta bra produkter och duktiga människor som var pålästa och kunniga. Men de hade alldeles för liten pipeline, de bearbetade marknaden väldigt lågintensivt. Så jag insåg att det dem verkligen behöver är att komma ut på många möten och föra många dialoger för att ha fler potentiella kunder i loopen. Så där föddes helt enkelt Brightvision och det har varit vårt fokus sedan dess, säger Jakob.

Sedan 2001 har Brightvision vuxit från att vara ett enmansföretag till att idag ha 60 anställda. Under dessa år har Jakob och kollegorna samlat på sig många roliga anekdoter. En gång öppnade Brightvision kontor i Chamonix för att det skulle bli enklare att rekrytera andra nordbor än svenskar.

– Vi hade ett kontor i Chamonix under ett års tid med utsikt över alperna. Det var fantastiskt vackert. Problemet var bara att personalen aldrig kom till kontoret när det hade snöat. Vi fick tillslut inse att det inte var rätt läge att vara där, skrattar Jakob. 

Det Jakob är mest stolt och nöjd över idag är kombinationen av att kunderna är nöjda och vill fortsätta samarbeta och att kollegorna trivs och känner att de utvecklas.

– Allting börjar ju med att vi kan attrahera bra människor och att de trivs och vill utvecklas hos oss. Kan vi lyckas med det så kan vi leverera bra projekt till våra kunder och få långsiktiga relationer med dem, säger Jakob Löwenbrand. 

Brightvision fortsätter att växa och efter sommaren kommer de flytta till större lokaler i Lyckholmsområdet söder om Liseberg.

– Det är roligt att se att vi är ett så stort team idag. Det är en väldig skillnad från när jag inte hade någon att ta kafferast med. Det var en av de första reglerna jag satte. Att vi skulle ha kafferast klockan 10 och 15. Den regeln gäller än. De sociala aspekterna av att trivas på jobbet har alltid varit viktiga på Brightvision. Man får aldrig slarva med att ta ett break och prata lite. Jag är övertygad att det är så vi blir bäst på det vi gör, genom att ha roligt medan vi gör det! säger Jakob Löwenbrand, VD och grundare av Brightvision.