Patrik Nordkvist

VD, Netcompetence

Netcompetence har gått från att deras egna säljare la 60h i veckan på mötesbokning till att helt lägga ut detta på Brightvision. Resultatet är att Brightvision ringer hälften av tiden men får ut fler antal möten till samma kvalité. Ett samarbete som vidare lett till ett antal stängda affärer och en vettigare bemanning av säljkåren.

Netcompetence är ett snabbväxande bolag inom talent management. De förenklar sina kunders medarbetarutveckling genom allt ifrån introduktion av nyanställda till utbildning och träning av medarbetare. De omsätter 25 MSEK och har kunder över hela världen.

Netcompetence säljcykler är långa. En genomsnittlig försäljningsprocess ligger runt 1,5 år. Innan samarbetet med Brightvision ringde deras egna säljare kalla samtal för att boka in möten med potentiella kunder. Detta var inte ett optimalt upplägg och det fanns främst tre anledningar till detta.

– Den första anledningen var helt enkelt att säljarna var för dyra för att ringa själva. Det var för oekonomiskt. Den andra anledningen var att det var svårt för oss att hitta säljare på rätt nivå. De skulle både var tillräckligt seniora för våra långa komplexa affärer men samtidigt kunna boka nybesök. Den tredje anledningen var att det inte blev en tillräckligt tydlig kontinuitet i mötesbokandet. Var det flera stora affärer på gång så missade säljarna att ringa.  säger Patrik Nordkvist, VD på Netcompetence.

En mötesbokningsbyrå som skiljer sig från andra

I och med att Netcompetence har en liten målgrupp på ungefär 15 000 bolag så var Patrik ändå skeptisk till att lägga ut bearbetningen på en extern partner. Hans bild var att de flesta mötesbokningsbyråer bränner igenom listmaterialet på två veckor och sen är arbetet klart. Patrik ville hitta en partner som kunde erbjuda en bra löpande bearbetning.

– Vi träffade Brightvision och till skillnad från många andra mötesbokningsbyråer så jobbar de inte med provision. Det märktes på det vis att det var hög fokus på kvalité och inte i första hand på tempo. Vi kände även att de förstod hur vi ville jobba med vår begränsade målgrupp och dessutom var det ett stort plus att de var specialiserade på it, säger Patrik.

Lägger idag hälften av tiden på mötesbokning men får ut betydligt fler möten

Sedan 2014 har Brightvision jobbat löpande med att förse Netcompetence säljare med möten. Tidigare när säljarna själva skötte mötesbokningen så la de totalt 60h i veckan. Idag lägger Brightvision 30h i veckan och får ändå ut betydligt många fler möten med samma kvalité.

– Säljarna tycker det är jättepositivt att ha ett jämt flöde av möten. De vet att de får sina möten varje vecka och slipper bekymra sig om de bitarna, säger Patrik.

Fått 100 % ROI på grund av vettigare bemanning av sin säljkår

Genom åren har det blivit ett antal affärer från Brightvisions bokade möten. På grund av de långa säljcyklarna är det många potentiella affärer som fortfarande bearbetas.
– I och med våra larvigt långa säljcykler kan jag inte säga att investeringen i Brightvision har hämtat hem sig i rena affärer än. Men å andra sidan kan jag idag hålla en vettigare bemanning på min säljkår så på det sättet har investeringen hämtats hem, säger Patrik.

Patrik berättar vidare att den feedback de fått från prospekts och kunder är att de tror att konsulterna på Brightvision faktiskt arbetar på Netcompetence.

– Det är ett väldigt bra betyg. Det var speciellt en kund som blev alldeles förvånad när hon fick höra att det var en mötesbokare hon hade pratat med och inte en säljare hos oss, säger Patrik.

Kostnaden per möte har sänkts med 50 %

Priset per möte har under projektets gång kontinuerligt sänkts. Första rundan blev det lite dyrare då projektet skulle timas in och hitta rätt form. Men redan andra omgången hade kostnaden sänkts och idag är betalar Netcompetence hälften av priset per möte jämfört med starten.

– Brightvision har varit duktiga på att ställa motkrav på oss vad de behöver för att kunna leverera bättre. Dialogen har hela tiden varit transparent och öppen. Vissa veckor går kanon och andra går trögare, men vi känner oss trygga med vad ni gör och vi vet hela tiden vad som händer.

Netcompetence säljare är glada att slippa det slitiga arbete som kallringande faktiskt innebär och Patrik är nöjd över att veta att en löpande bearbetning av deras målgrupp blir av.

– Vi har idag en bra basbearbetning av vår målgrupp och vi får idag ut maximalt antal möten. Brightvision är en långsiktig mötesbokningspartner för oss och de gör ett grymt bra arbete, avslutar Patrik Nordkvist, VD på Netcompetence.